آموزش مهارت, آموزشی

آموزش نحوه بستن لنز دستگاه لیزر و نکات نگهداری آن

بستن صحیح لنز

نصب لنز دستگاه لیزر از فعالیت‌های جانبی است که هر لیزرکار باید با آن آشنا باشد. نگهداری و تمیز کردن دستگاه لیزر فرایندی مهم و واجب است چرا که در اثر نگهداری نادرست و تمیز نکردن اجزای دستگاه، از قدرت و توان دست کاسته می‌شود و هم چنین استهلاک دستگاه بالا می‌رود. از سوی دیگر عدم نگهداری صحیح سبب ایجاد اختلال در مکانیزم کاری دستگاه لیزر می‌شود که در نهایت به خرابی آن می‌انجامد.

چنانچه تمایل دارید درباره‌ی برش لیزری و تکنولوژی استفاده شده در آن و همچنین انواع دستگاه برش لیزری، اطلاعاتی کسب کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی " برش لیزری چیست؟ آشنایی با دستگاه‌های برش لیزر" را مطالعه کنید. 

فهرست

وظیفه لنز

لنز دستگاه لیزر یک نوع عدسی خاص است که اشعه‌ی تولید شده در تیوب لیزر را که به کمک آیینه‌ها به درون هد انتقال یافته، متمرکز می‌کند. لنزهای مورد استفاده در دستگاه‌های برش لیزر دارای خصوصیات ظاهری مخصوصی نظیر ضخامت و اندازه‌ی عدسی است.

محل قرارگیری لنز لیزر

لنز دستگاه لیزر در قسمت انتهایی هد دستگاه قرار دارد. هد دستگاه که به شکل قلم است به گونه‌ای طراحی شده است که در انتهای آن لنز به همراه یک واشر به کمک حلقه‌ی پیچ شونده، نگه داشته می‌شود.

اجزای درون هد

نحوه قرار دادن لنز در هد

لنز دستگاه لیزر وظیفه‌ی متمرکز کردن نور را به عهده دارد. از این رو می‌بایست هنگام قرار دادن لنز در هد کاملا  صبر و دقت به خرج داد.

لنز باید به گونه‌ای بسته شود که طرف برآمده‌ (محدب) آن رو به بالا باشد و طرف فرو رفته (مقعر) آن به سمت قطعه کار باشد.

اگر لنز دستگاه لیزر خلاف جهتی که گفته شد بسته شود، خطری برای لنز و دستگاه ندارد و تنها موقع برش به دلیل گسترده شدن نور (عدم متمرکز بودن نور) قطعه کار بریده نمی‌شود و خط برش حاصل از  برش نیز بسیار ضخامت خواهد داشت.

نکات مهم در نگهداری از لنز دستگاه لیزر

لنز دستگاه لیزر قطعه‌ای مهم و بسیار حساس است که در نگهداری از آن باید دقت شود. در اینجا به ذکر چند نکته‌ی مهم در رابطه با نگهداری لنز می‌پردازیم:

1- لنز باید حداقل یک بار در ماه تمیز شود. اگر دستگاه شما در اکثر ساعات روز در حال کار کردن است، لازم است که لنز آن حداقل هر دو هفته بک بار تمیز شود تا دوده وغبار حاصل از برش قطعه‌ها پاک شود.

2- در هنگام تمیز کردن لنز دقت کنید که سطح لنز دچار خط و خش نشود.

3- برای تمیز کردن لنز از الکل و پنبه استفاده کنید هرگز از دستمال استفاده نکنید.

4- در هر بار تمیز کردن لنز، بدنه‌ی داخلی هد را نیز تمیز کنید.

اگر شما نیز درباره‌ی روش‌های نگهداری و تمیز کردن لنز دستگاه لیزر نکات مفیدی را می‌دانید، آن را برای ما کامنت کنید و با  ما به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید با به اشتراک گذاری این مقاله با دوستان و علاقه‌مندان، تیم محتوایی شابلونت را در ادامه‌ی این مسیر حمایت کنید.

هم چنین با ثبت سوالات و نظرات خود در این قسمت، ما را از نکات مثبت و منفی ابعاد گوناگون این مقاله آگاه سازید.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “آموزش نحوه بستن لنز دستگاه لیزر و نکات نگهداری آن

  1. ناصر گفت:

    سلام
    ممنون از نکاتی که در مورد تمیز کزدن لنز توضیح داده بودید
    واقعا کاربردی بود!

  2. حسن گفت:

    سلام.
    ممنون از آموزش تون.
    من موقعی که دستگاهم رو خریدم،لنز دستگاه یه سری خش داشت.
    آیا لازمه که لنز دستگاه رو عوض کنم یا نه؟

    1. ژیلانوس گفت:

      دوست عزیز درود بر شما …. شما باید اطلاع میدادی که از همان فروشگاه یا شرکت ، متخصص بفرستن و لنز دستگاه رو تعویض میکردن چون یه دستگاه معیوب به شما فروخته شده …. حتما نسبت به تعویض لنز اقدام کن

      1. با سلام. خیلی ممنون از کامنت شما دوست عزیز.

    2. با سلام. اصولا لنز نباید خش داشته باشد و در صورت خش دار بودن، تعویض آن الزامی است.

  3. محسن گفت:

    سلام.
    ممنون بابت این آموزش خوب تون.
    کاربردی بود برام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *