آموزش مهارت, آموزشی

چهار روش کندن برچسب پلکسی | آسان، سریع، کاربردی

کندن برچسب پلکسی گلاس

برچسب پلکسی گلاس برای محافظت از سطح شفاف و صیقلی پلکسی، روی آن قرار گرفته است. اما برای استفاده از پلکسی باید این برچسب به طور کامل کنده شود. کنده شدن این برچسب اتفاقی نیست که به راحتی انجام شود و با دردسرهای فراوانی همراه است. این دردسرها گاهی طاقت فرسا است و مصرف کننده از کندن این برچسب خودداری می‌کند. در این مقاله به معرفی 4 روش ابتکاری و کارآمد پرداخته می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با ورق پلکسی گلاس و انواع آن مقاله "معرفی پلکسی گلاس" را مطالعه کنید.

در ادامه خواهیم خواند:

کنده شدن آسان یا سخت برچسب

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا در بعضی مواقع برچسب روی پلکسی گلاس به راحتی و به کاملا یک دست کنده می‌شود اما در مواقعی هم به سختی کنده می‌شود یا به صورت تکه تکه کنده می‌شود.

این موضوع مربوط به تازگی و جدید بودن ورق پلکسی گلاس دارد زیرا در مواقعی که پلکسی تازه تولید شده است، برچسب آن کاملا نرم و منعطف است که به راحتی از سطح پلکسی جدا می‌شود. اما اگر از تولید پلکسی مدت زیادی گذشته باشد، برچسب خشک شده و دیگر انعطاف بالایی ندارد و در هر بار تلاش برای کندن آن، تکه تکه می‌شود.

موضوع دیگری که می‌تواند تاثیرگذار باشد، نحوه نگهداری و انبار کردن ورق‌های پلکسی گلاس است. روش اصولی نگهداری ورق‌های پلکسی این‌گونه است که باید ورق‌ها به صورت ایستاده و عمودی در کنار یکدیگر نگهداری شوند. در صورتی که ورق پلکسی به صورت افقی و خوابیده روی هم نیز نگهداری می‌شود که این روش سبب انتقال فشار ناشی از وزن ورق‌های بالایی به ورق‌های زیرین می‌گردد. همین موضوع سبب می‌شود که برچسب های پلکسی گلاس در اثر فشار زیاد خشک و محکم‌تر شوند.

معرفی روش‌های آسان کننده کندن برچسب

همان‌طور که اشاره شد کندن برچسب روی پلکسی گلاس با دشواری زیادی همراه است و روش‌های جالب و کاربردی برای راحت‌تر شدن این کار وجود دارد که به ترتیب به معرفی هر یک پرداخته می‌شود.

روش اول: استفاده از اسپری فعال کننده 123

شاید کمتر کسی به ذهنش برسد که اسپری‌های فعال کننده چسب‌های 123 یکی از موثرترین و کاربردی‌ترین ابزارها برای کندن برچسب پلکسی است. طریقه استفاده از این اسپری، اینگونه است که ابتدا روی سطح پلکسی که دارای برچسب است، مقداری از اسپری را بپاشید و به مدت 30 ثانیه صبر کنید تا برچسب مقداری نرم شود و سپس شروع به کندن برچسب کنید. با این روش برچسب به آسانی و به‌طور کامل و یک دست از سطح ورق پلکسی کنده می‌شود.

کندن برچسب پلکسی

روش دوم: استفاده از حرارت

ممکن است تهیه‌ی اسپری فعال کننده و استفاده از آن در همه شرایط امکان‌پذیر و به صرفه نباشد. از این رو استفاده از حرارت به‌عنوان روش جایگزین توصیه می‌گردد. حرارت سبب می‌شود که برچسب کاغذی نرم شود. در این روش شدت حرارت لازم نیست که بالا باشد و حرارت نور خورشید نیز برای این روش کافی است.

روش سوم: استفاده از نفت یا تینر روغنی

نفت یا تینر روغنی رنگی شفاف و مایل به زردی دارد و دارای خاصیت چربی زیادی است. مقدار چربی تینر روغنی به حدی زیاد است که ممکن است پس از بارها شست و شو با شوینده‌ها، اثرات آن باز هم باقی بماند. در این روش باید ابتدا یک پارچه تمیز را به تینر روغنی آغشته کنید و سپس پارچه را روی سطح پلکسی بکشید. پس از گذشت 4 دقیقه، برچسب پلکسی نرم شده و کندن آن آسان‌تر انجام می‌شود. چنانچه روکش کاغذی پلکسی با سختی کنده می‌شد، لازم است که پارچه را به مقدار بیشتری تینر روغنی آغشته کنید و به روی سطح پلکسی بکشید.
با توجه به بوی تند تینر روغنی و هم‌چنین چربی زیاد بهتر است حین استفاده از تینر از ماسک و دستکش استفاده کنید. از آنجایی که تینر روغنی به شدت اشتعال پذیر است اگر مقداری از آن به سطح پلکسی منتقل شد، با دستمال تمیز آن را پاک کنید.

برای تهیه تینر روغنی می‌توانید به فروشگاه‌های رنگ فروشی یا ابزار فروشی مراجعه کنید.

کندن برچسب پلکسی

روش چهارم: استفاده از متانول

متانول که تحت عنوان الکل چوب نیز شناخته می‌شود، یک الکل ضعیف است که مصارف صنعتی نیز دارد. روش استفاده از متانول نیز شبیه تینر روغنی است. با این تفاوت که متانول از تینر ضعیف‌تر است و برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است که مقدار بیشتری متانول استفاده شود. برای جدا کردن آسان‌تر برچسب از سطح پلکسی باید قبل از خشک شدن متانول اقدام کرد.

متانول را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد.

کندن برچسب پلکسی

دانلود طرح‌های متنوع جعبه لیزری 

شما می‌توانید با به اشتراک گذاری این مقاله با دوستان و علاقه‌مندان، تیم محتوایی شابلونت را در ادامه‌ی این مسیر حمایت کنید.

هم چنین با ثبت سوالات و نظرات خود در این قسمت، ما را از نکات مثبت و منفی ابعاد گوناگون این مقاله آگاه سازید.

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “چهار روش کندن برچسب پلکسی | آسان، سریع، کاربردی

  1. حمید گفت:

    سلام.
    مقاله خیلی خوبی بود. واقعا برام کاربردی بود.

    1. ممنون از کامنت خوب تون.

  2. محسن گفت:

    با سلام.
    من واقعا نیاز به این آموزش داشتم چون کندن این برچسب ها برام عذاب آور شده بود.
    ممنون از مقاله خوبتون.

    1. سامان گفت:

      سلام. خیلی ممنون از این آموزش.
      واقعا یکی از معضلات کار با پلکسی همین برچسب های محافظ هستش

    2. سلام. خواهش میکنم

  3. محسن گفت:

    سلام. این روش هایی که گفتین واقعا کار میده یا همینجور الکی و وقت تلف کردنه؟

    1. سلام. این روش‌ها کاملا تست شده و کاربردی هستند. با اطمینان خاطر از این روش‌ها بهره ببرید.

  4. مجتبی گفت:

    سلام. من با فعال کننده 123 تست کردم و شد. خیلی هم راحت کنده شد.

  5. سامان گفت:

    سلام.
    من از روش هایی که گفته شده استفاده کردم ولی متاسفانه وقتی ورق پلکسی جدید نباشه، کندن برچسب اون با هر کدوم از روش های گفته شده هم کارساز نیست
    دوستان اگه تجربه ی دیگه ای دارند، ممنون میشم به اشتراک بذارند.

  6. ایمان قوامی گفت:

    سلام همکارای محترم-بهتره بعد اسپری زدن کمی ورقو به پشت بخابونید..بعد برگردونید،کاغذشو جدا کنید-راحتتر جدا میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *